DSC_0249

Terje Torkildsen skriver manus til Mysteriespillet

Terje Torkildsen har mange jern i ilden, hans yrkesliv er mangslunget. Utdannet norsklektor, men arbeider i dag som forfatter, komiker, skuespiller og kulturprodusent. Kjent som prinsippfast drosjesjåfør i filmen Mongoland. Nå er han engasjert for å skrive manus til Mysteriespillet. – Jeg liker sånt, sier Torkildsen, som kanskje vil slå et slag for flanellografen samtidig.

Tekst og foto: Ingrid Milde

– Som forfatter og komiker reiser jeg mye rundt og opptrer, og møter mange mennesker. De beste resultatene får jeg i samspill med andre. For tiden lever jeg av å reise på ungdomsskoler gjennom den kulturelle skolesekken, hvor jeg arrangerer humorverksteder. Så har jeg premiere på en revy på 9. trinn i Egersund. Der samarbeider jeg med Hans Petter Jørgensen. I januar 2017 kommer jeg med en fagbok om humor for barn, ”Humorboka”, på Gyldendal, forteller Torkildsen.

– Jeg liker å jobbe veldig bredt, og hoppe fra det ene til det andre. Hvis det blir altfor mye ensidig, vil jeg gjerne jobbe med noe annet. Jeg ønsker å koble sammen ting som tilsynelatende ikke hører sammen, og sier ofte ja til ting som jeg ikke kan.

Skuespiller
Mange husker Terje Torkildsen som standhaftig drosjesjåfør i kultfilmen Mongoland fra 2001. Siden har han medvirket i tre spillefilmer; Alt for Egil og Monstertorsdag (2004) og Eventyrland (2013) . I tillegg har han deltatt i utallige kortfilmer og reklamefilmer.
– Å spille film er det beste som fins, og jeg sier alltid ja hvis noen spør. Det er rart å se seg selv i roller som andre, det er ikke meg selv jeg ser. Å bli gjenkjent er en en konsekvens. Ta for eksempel kortfilmen Pontus og tryllestaven, hvor han spilte Lillys far:
– Det er mange små unger som kjenner meg igjen fra den filmen, ler Torkildsen.

– Hva tenkte du da du ble spurt om å skrive manus til Mysteriespillet?

– Jeg tenkte at det passer ganske bra. Jeg har studert teologi og kjenner historien godt. Jeg har skrevet tekster til forestillinger tidligere, blant andre Spelet om 1814, som ble fremført i Domkirken for to år siden, og Kabareten om Jens Zetlitz. Så har jeg også skrevet historiske romaner. Jeg liker sånt, forteller Terje Torkildsen.

Samarbeid
Han kjenner godt til Pasjon fra før, og har samarbeidet med kunstnerisk leder og regissør Ragnhild Thoring tidligere i andre oppdrag. – Ragnhild er en veldig dyktig regissør hun klarer å lage et stort volum av små ressurser, originale løsninger og har en sterk kunstnerisk drive. Så er hun veldig god på å dra inn frivilligheten og samarbeide med unge, sier Terje Torkildsen. Nå ser han fram til å gå i gang med Mysterispillet.

DSC_0245

– Hvordan vil du jobbe framover?

– Når det gjelder Mysteriespillet har jeg laget tolv ”tablåer” som jeg skal skrive manus etter. Disse tolv tablåene ønsker jeg å knytte til dyder og synder. Jeg ønsker å lage en parafrase av en veldig kjent, universell historie, og jeg vil helst utarbeide manuset i samarbeid med skuespillerne.
– Det er jo en hellig tekst, en kanonisert tekst vi skal ta fatt på og det er ikke mye endringer en kan gjøre. Den store utfordringen er hvordag å gjøre teksten relevant for folk i dag. Samtidig er det mange kunstformer som skal passe sammen, musikk, teater, dans, lyd og lys.

– Vil publikum kjenne igjen historien?

– Vi vil jo ha et hetrogent publikum med stort spenn, så jeg kan ikke gå for dypt ned i historien heller. Stavanger er en by med veldig mange nasjonaliteter. Det må være relevant for mange. Jeg tenker på et essay av den amerikanske litteraturprofessoren og kritikeren Harold Bloom, som jeg leste da jeg studerte hovedfag. Han skriver at for å få nylesninger av en kjent historie, må man gå inn bakveien til til teksten. Gå inn fra et annet perspektiv. Jeg må tenke på hvordan gjøre kirken relevant, og i stedet for å fokusere på det individuelle, vil jeg se på det menneskelige. Det er en sterk internkultur og dogmer i historien.
– Det er fristende å riste i stoffet, men det skal jeg ikke gjøre. Jeg har stor ærefrykt for historien. Virkelig.

– Hvem kommer for å oppleve Mysteriespillet under Pasjon?

– Scenekunst er umiddelbart, og det skjer her og nå. Skal du få med deg Mysteriespillet må du stille opp de dagene det går i perioden 30. mars – 6. april 2017. Folk må være på hogget og kjenne sin besøkelsestid. Ellers går de glipp av hele begivenheten!

Til VM i fotball
Dagen etter intervjuet drar Terje Torkildsen sjøveien i kanalbåt fra Belgia til Frankrike for å se fotball-VM, med noe så sjelden som en lesesirkel for menn. Lesesirkler er inn i tiden, og de fire kameratene har som mål å gå gjennom fire bøker i året, og å utvide horisonten.

Biografi
TERJE TORKILDSEN (f. 1971) bor i Stavanger. Han debuterte i 2008 med ungdomsromanen Marki Marco. I 2009 kom den første boka i firebokserien DYSTOPIA 2014. Torkildsen er utdannet norsklektor, men arbeider i dag som komiker, skuespiller og kulturprodusent, og er kanskje mest kjent som prinsippfast drosjesjåfør i filmen Mongoland frå 2001.
Den litterære debuten, Marki Marco (2008), uviklet Torkildsen i samarbeid med 10. trinnet på St. Svithun skole i Stavanger. For boka ble Torkildsen tildelt Uprisen, etter å ha blitt stemt fram av 220 niendeklassinger over heile landet.
Høsten 2009 kom Dystopia I – den første boka i serien DYSTOPIA 2014. Seks syttenåringer frå International School of Stavanger er på biltur i London da byen blir rammet av den verste naturkatastrofen i manns minne. Gjennom fire bøker følgjer vi deres forsøk på å komme hjem til Norge. Som Marki Marco er også disse bøkene skreddersydd for utålmodige tenåringer. Torkildsen vann Uprisen for andre gang for Dystopia III i 2012.