Ragnhild

Ragnhild Thoring til Pasjon

Stiftelsen Pasjon har nylig engasjert kunstnerisk leder for middelalderfestivalen Pasjon.
– En ære å bli spurt, sier Ragnhild Thoring. Nå vil hun gå i gang umiddelbart.

Tekst og foto: Ingrid Milde

– Det kom overraskende på meg å bli spurt, sier den nybakte kunstneriske lederen for Pasjon, Ragnhild Thoring. Jeg syns det var helt fantastisk.

Siden 1994 har Ragnhild Thoring arbeidet med å regissere musikaler, kor og teaterforestillinger for barn og voksne. Hun har også har også skrevet flere barneforesteillinger og hatt regi for ulike typer eventoppdrag for firma.

– Pasjon skal avholdes i april 2017. Så da har du god tid?

-Nei det er ikke så lenge til! Pasjon har som mål å arrangere forskjellige aktiviteter underveis til middelalderfestivalen og mysteriespillet før påske i 2017, så det er bare til å gå i gang med én gang. Jeg syns det både er utfordrende og kjekt å gå i gang nå. Det som også er veldig gøy, er at når jeg nevner Pasjon for folk, forteller de meg at de allerede har begynt å glede seg. Det liker jeg godt.

– Har du alltid interessert deg for teater? Du har en imponerende CV.

– Jeg begynte tidlig å interessere meg for teater, og ville bli skuespiller. I Ynglingen hadde jeg egen teatergruppe, et bra sted hvor vi fikk utfolde oss den gangen. Senere flyttet jeg til London for å gå på mimeskole. Siden gikk det slag i slag med kurs og workshops, jeg studerte teatervitenskap og litteraturvitenskap i Oslo, studerte film, tv, regi og skuespill ved New York University, dramaturgistudier ved Universitetet i Århus, hovedfag i teatervitenskap i Oslo og tre års studier med Alexanderteknikk i London.

Studiene til Ragnhild Thoring har strukket seg over 27 år, og mye har foregått parallellt med å være i jobb. Imponerende.

– Du har studert Alexanderteknikk, og kan du beskrive hva det er?

– Etter å ha jobbet veldig mye i Kulturhovedstadsåret 2008, både med åpningsarrangementet og med Viva-koret, søkte jeg rett og slett permisjon i tre år for å studere Alexanderteknikk i London. Jeg bodde litt kummerlig under studieoppholdet, men tenkte at det ville være en overgang til jeg kom hjem til Norge igjen. En tid bodde jeg i et bitte lite rom hos noen nonner, det var en spesiell opplevelse. En annen periode bodde jeg i en skole i Portobello Road, hvor jeg hadde en seng i et klasserom. Vi betalte for sengen og for bruk av skolens felleskjøkken. For å komme til datarommet, måtte vi gå gjennom lange, øde korridorer. Det var nifst.

– Alexanderteknikk er en praktisk metode for å oppnå effektiv og balansert bruk av kroppen. Bevege seg og respondere på hverdagens stimuli med mindre spenning og større frihet i kroppen.
– I England er bruk av Alexanderteknikken veldig vanlig, og finnes ved utdanningsinstitusjonene innen sang, dans og musikk. Selv bruker jeg teknikkene daglig på meg selv, og også i jobben min. Vågen videregående skole hvor jeg underviser i denne teknikken, er den eneste skolen som har en Alexanderteknikk-lærer. Det er nok uvant for elevene, men svært viktig å ta med seg videre i livet.

– Du har reist mye rundt i landet som regissør. Er det en rastløs tilværelse?

– Nei, det å jobbe i prosjekter liker jeg veldig godt og det gir meg lite stress. Skulle det bli noen vel hektiske perioder, går jeg en god tur, og så har jeg det fint.

– Du har allerede gjort et prosjekt for Pasjon – regi på David & Batseba i St. Petri-kjelleren. Hvordan var det?

– Det var veldig gøy, og det var en utrolig kjekk tekst å jobbe med. Det er flott å kunne sette en tekst i høysetet. Bakgrunnen for arrangementet var Stavanger-komponisten Ståle Kleiberg sin opera «David & Batseba» som skulle fremføres i Domkirken. Pasjon valgte å lage et arrangement for å gi publikum en innføring i teksten som dannet grunnlaget for librettoen, noe som kunne bidra til en enda bedre opplevelse under arrangementet i Domkirken. Det var to prester som fremførte tekstene, i tillegg til sang og musikk av elever fra Stavanger katedralskole, avdeling Bjergsted.

– Kan du fortelle litt om hva som skjer nå fremover?

– Det er mye som skal på plass om ikke lenge. Det ene er å få på plass en som skal skrive manus for forestillingen Mysteriespillet. Dette er det viktig å komme i gang med. Jeg ble veldig inspirert av Kjersti Horn, som hadde regi på Heddapris-vinner forestillingen «Hamlet». Hun uttalte i den forbindelse at de hadde utført et hardt og krevende arbeid med Shakespeares tekst, som de hadde gått gjennom ord for ord. Det skal være hold i teksten, sier hun – og det samme tenker jeg.

– Jeg liker å arbeide grundig med teksten når jeg har regi, vi vil at folk skal stoppe opp og lytte. Men jeg er ganske viljesterk, og prøver å gjennomføre det jeg planlegger.

– Det neste er å få gjort avtaler med sentrale skuespillere, blant annet den som skal ha rollen som Jesus. Så må vi komme i kontakt med skoler og andre organisasjoner som vi ønsker skal være en del av arrangementet, slik at planleggingen også kan komme på deres program.

– Så mye av arbeidet mitt nå er å samle trådene – og tenke hva vi kan begynne med allerede, og planlegge aktivitetene som skal foregå rundt selve forestillingen i Domkirken.

Fakta:
Ragnhild Thoring er født i Stavanger, cand.philol. med hovedfag i teatervitenskap fra Universitetet i Oslo, og utdannet Alexanderteknikk-lærer i London 2008-2011.
Hun har dessuten studert fysisk teater i London (1984-86), Method acting og regi i New York (1988-90), har arbeidet som skuespiller innen film og teater i London og New York, vært teaterkonsulent fed Sogn og Fjordane Teater (1990-93), Daglig leder ved Barnas kulturverksted i Kulturhuset Sølvberget (1993-94), undervist i drama/teater ved Lundehaugen/Vågen videregående skole i Sandnes. Arbeider som frilanser innen scenekunstfeltet.